Ultrasound, thriller lo-fi
Arredor da BD inmersiva de Conor Stechschulte
![Viñetas da BD 'Ultrasound' (2023).](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/713009f1-4bff-4e85-9bc5-b93928cf55dd_source-aspect-ratio_default_0.jpg)
Viñetas da BD 'Ultrasound' (2023). / FDV
Raquel López
Os días son máis curtos; e aínda que o verán é unha estación ben fermosa, xa comeza a xerarse unha débeda doente que incentiva as ganas de que chegue o verdadeiro outono, ese que todas e todos adoitabamos coñecer, ese que empurra a “recollerse” un pouco e gozar máis que nunca de tempo de calidade en casa. Ultrasound (Libros Walden, 2023) é a lectura perfecta para cando ese momento chegue.
Trátase da segunda novela gráfica do historietista norteamericano Conor Stechschulte (Pensilvania, 1985), aínda que, dada a súa complexidade, podería pensarse que o autor ten máis bibliografía detrás. Foi publicada por volumes pola afamada editorial británica Breakdown Press e recompilada posteriormente pola americana Fantagraphics para chegar ao mercado español traducida por Manuel Moreno Herranz, con rotulación manual de Abel Cuevas. Case 400 páxinas de thriller lo-fi –esa estética opresiva e deprimente moi presente no cómic americano independente– e paranoico, que lle valeron ao autor un nomeamento a Mellor Novela Gráfica nos Premios Eisner 2023. E, vale: odo o bombo publicitario está moi ben, pero de qué vai?
Durante unha noite de gran treboada, a Glen pícanselle dúas rodas do coche mentres circula por unha zona sen cobertura. Buscando auxilio, acaba na única casa que atopa, habitada por un estraño matrimonio: Arthur, un curioso home de mediana idade, e Cindy, unha muller bastante máis nova e atractiva que o seu marido. Convídano a un par de copas que acaban sendo moitas, a conversación dilátase e enrarécese; logo, a noite remata dunha forma imprevista para Glen.
O nacemento deste inesperado trío desata unha cadea de eventos que se entrelazan nunha trama vertixinosa e sorprendente na que nada é o que parece e o real se desdebuxa, tanto para os protagonistas como para a persoa lectora. Un thriller metafísico e político con aires retro que pode (ou máis ben quere) lembrar a era dourada do postmodernismo de Auster ou Foster Wallace: personaxes estraños cuxas vidas se mesturan de forma absurda pero cun aparente sentido que pode ou non selo, noción da realidade e identidade confusas, segredos e conspiracións políticas, equívocos abraiantes, luz de gas… Non de forma gratuíta, un dos reclamos da novela é que pode recordar un híbrido entre Cronenberg e Lynch.
Trátase dun reto impresionante para quen le, que debe ir decidindo que crer a través das escasas pistas que o autor vai facilitando; sendo a maior, a cor que emprega nas viñetas. Canto a iso mesmo, á gráfica, o estilo de Stechschulte é urxente e feísta, detallista segundo necesidades. O cómic está impreso en cinco cores, sobresaíndo as gamas de verde e morado, empregadas de forma mestra para guiar dalgunha forma a lectura. En fin, asomámonos a un estimulante crebacabezas de ciencia ficción e intriga contemporáneas que require un esforzo e implicación iniciais pero ao que case de certo a lectora ou lector quererá volver, total ou parcialmente, en canto remate a lectura.
Libros Walden é unha pequena editorial independente, situada en Madrid, e que foi abrollar en 2013 do selo discográfico co mesmo nome. En 2017 veu inaugurar a súa colección de narrativa e desde 2020 deu comezo a publicar así mesmo cómics.
40 anos de Can sen dono
O primeiro exemplar de Can sen dono, a mítica e histórica revista de humor galega, pioneira do humor gráfico patrio, cumpre corenta anos. Con motivo desta conmemoración, o Museo do Humor Xaquín Marín, situado en Fene, dedícalle unha exposición comisariada por Paco Oti (A Coruña, 1954), antigo colaborador da revista, que se pode visitar ata o próximo 27 de outubro.
Can sen dono publicouse entre 1983 e 1989 ao longo de vinte e tres volumes e catro edicións especiais, baixo a tutela do seu director Pepe Carreiro (Vigo, 1954) e o editor Antón Mascato (O Grove, 1957); a mostra componse polos arquivos en cru que se empregaron para maquetar e compoñer as revistas: orixinais, acetatos, recortes… así como da exposición de todas as portadas. Todo isto intercalado con correspondencia orixinal dos creadores e outros documentos bibliográficos de interese.A páxina Culturagalega.gal tamén celebra este aniversario cun extenso artigo sobre a revista e mais a compilación destas portadas nun pdf accesible a calquera persoa interesada.
Relacionado tamén, o pasado sábado 7 de outubro, o Teatro Jofre de Ferrol acolleu a gala “Humor galego feito a man”, no que se rendeu homenaxe ao debuxante, honorario do Museo do Humor e colaborador de Can sen dono, Xaquín Marín (Ferrol, 1943), pola súa traxectoria de máis de 60 anos de traballo. O evento organízao a Federación de Asociacións Culturais Galiza Cultura, quen di de Marín que “sen lugar a dúbida, é o humorista gráfico galego de referencia deste máis de medio século; o máis relevante despois de Castelao”.
Suscríbete para seguir leyendo
- La Policía Nacional pone en guardia a la población española: máximo cuidado con este número de teléfono
- Jorge Rey desmiente las predicciones oficiales y anuncia el tiempo que hará en julio: 'Fuertes y torrenciales
- Mensaje urgente de la Policía Nacional por lo que está pasando con las persianas en los pisos vacíos
- Los 'Mozos de Arousa' se despiden de Telecinco: Mediaset suspende el programa pese a los buenos datos de audiencia
- Ya es oficial: los trabajadores que ganen menos de 1.350 euros podrán cobrar el paro y su sueldo al mismo tiempo
- Un pasajero gallego, entre los heridos por turbulencias en un vuelo Madrid-Montevideo: 'Caímos 8 segundos en picado
- Iván Ferreiro y Noa García, su boda en O Grove
- Sale a la luz la verdadera vida de Carlo Costanzia que no va a gustar a Terelu Campos: "Llego a malas a final de mes